niedziela, 15 września 2013

Sondaż CBOS 2013-09-12

Kolejne wyniki pochodzą z sondażu CBOS, który tym razem nie wzbudził aż takich emocji, jak miesiąc temu.

Pod wpisem z wynikami ostatniego sondażu Homo Homini pojawił się komentarz anonimowego użytkownika z linkiem do porównania sondażów HH, CBOS z faktycznymi wynikami wyborów. Dzięki, to ciekawy wpis. Na pewno do niego wkrótce wrócę, bo po pierwszym i drugim przeczytaniu mam jeszcze kilka wątpliwości, ale muszę się nad nimi głębiej zastanowić.
Jest tam wspomniany pan Wojciech Szacki, który miesiąc temu sam zabrał głos w sprawie sondaży CBOS oraz TNS. Jego wyliczenia się zgadzają, ale uzasadnieniami z drugiej części artykułu zupełnie mnie nie przekonał.

Wyniki mojej analizy:
Kluczowe informacje:

  • PO ma 72% szans na wynik lepszy od PiS
  • SLD na pewno w Sejmie
  • PSL weszłoby do parlamentu z 85% prawdopodobieństwem, na 73% z wynikiem lepszym od RP
  • Ruch Palikota ma 52% szans na wejście do Sejmu i 99% szans na rezultat lepszy od KNP
Tak wygląda porównanie z sondażem sprzed miesiąca:
CBOS napisał:
"w porównaniu z wynikami z sierpnia preferencje partyjne Polaków zmieniły się tylko w małym stopniu"
jednak wzrost notowań RP jest statystycznie istotny.

A tak wygląda porównanie z sondażem sprzed dwóch miesięcy - ostatnim, w którym CBOS podawał PiS jako lidera.
Dla mnie nadal wygląda to bardziej na słabość PiS niż wzrost wyniku PO.

Przyjrzyjmy się dokładniej relacji pomiędzy PiS, a PO.
Trend ujawniony we wpisie sprzed miesiąca jest kontynuowany (uwaga, odwróciłem kolejność dat na osi, aby zgadzały się z następnym wykresem). 

Różnica jest mniej-więcej stała i znów przesunęła się na korzyść PO.

Dokładniej:
Kluczowe informacje:
  • różnica w poparciu PiS oraz PO na 95% wynosi od 8-punktowej przewagi PO do 4-punktowej przewagi PiS
  • trend, w którym PO zyskuje jest kontynuowany od 4 miesięcy
  • jednak przez ostatnie 4 miesiące żadna z tych dwóch partii nie była była liderem z 95% pewnością

5 komentarzy:

  1. A propos ostatnich wyborów i ich typów sondażowych, też mnie to kiedyś ciekawiło, więc aby nigdzie nie pouciekały, zarchiwizowałem sobie wyniki badań zrealizowanych tuż przed samą ciszą wyborczą: http://nokiahacking.pl/wybory-parlamentarne-2011-kampania-dyskusje-i-wyniki-vt20408-195.htm#p435021 :)

    Z tego porównania wyszło mi, że prognoza (nie sondaż) TNS OBOP bezapelacyjnie zajęła pierwsze miejsce, natomiast tuż za nią plasowały się uliczne odpytanki wybory.xaa.pl.

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetnie, dzięki.

    Ze swoją własną bazą dotarłem właśnie wstecz do wyborów 2011. Będę starał się znaleźć obciążenie sondaży poszczególnych pracowni, więc do skalibrowania modelu muszę jeszcze zebrać nieco wyników sprzed tamtych wyborów.

    OdpowiedzUsuń
  3. Aha, dodam jeszcze, skąd dokładniejsze (co do miejsc po przecinku) niekiedy wyniki procentowe, niż w różnych notkach prasowych, które je zamieszczały.
    Dane z Homo Homini brałem sobie z ich facebooka i samodzielnie dzieliłem.
    Te z SMG/KRC wyciągnąłem natomiast z ich flashowych wykresów na dedykowanej podstronie - wspaniałe źródło, jeśli załapie się tylko, jak parsują dane. Niestety najnowsze sondaże MB nie są już tam umieszczane.
    Procenty w nawiasach przy Gfk dotyczą drugiego wariantu wyników, z już wliczonymi i rozdysponowanymi niezdecydowanymi.
    A te z wyborów.xaa.pl to samodzielnie uśredniałem. Ale chyba gdzieś mam jeszcze surowe źródła... O, !

    Planujesz mega-porównanie statystyczne wszystkich tych badań i prognoz, po zebraniu wystarczającej ilości danych? To byłaby miazga. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za dodatkowe informacje. Podobne dane HH umieszczało poprzez swoje konto na twiterze (@InstytutHH) jeszcze na początku lata, teraz sobie dali spokój.

      Link do SMG/KRC też się przyda. Nowe dane mam, szukam tylko starych :). A z wyciąganiem danych z wykresów zrobionych we flashu już się trochę zaznajomiłem przy kontroli mojej bazy z archiwum z ewybory.eu.

      Tak, chcę spróbować dowiedzieć się jakie jest obciążenie wyników poszczególnych wyników z każdej sondażowni. Czy może będzie tam coś zaskakującego, czy potwierdzi się to, co hejterzy piszą raz o HH, raz o CBOS.

      Moim drugim, może nawet ważniejszym, celem jest znalezienie dobrych wag do agregacji sondaży z każdego miesiąca.

      Usuń
    2. No to w tym przypadku najłatwiej jest z tymi SMG/KRC, bo trzymają do 3 lat wstecz: http://www.wybory.smgkrc.pl/api/v1/ElectionPollsPage/ :)

      Usuń